Koningin Wilhelmina op de fiets bij paleis Soestdijk ( foto public domain/ wikipedia commons) fotograaf onbekend
De loopfiets deed in Nederland zijn intrede vanaf 1820-1860. Het is bekend dat Koning Willem II er een heeft gehad.
Hierna kwamen de eerste tweewielers en eind 1800 veranderde de fiets radicaal en nam steeds meer in populariteit toe en sinds 1900 is Nederland echt een fietsland.
Ook Koningin Wilhelmina was een fiets liefhebster en in 1897 kocht de vorstin in Wenen haar eerste fiets, ook bezocht ze soms rijwiel wedstrijden.
In 1898 verscheen in de pers het bericht dat de Nederlandse regering had besloten dat Koningin Wilhelmina niet meer in het openbaar mocht fietsen, “met het oog op de toekomst”.
Toen de koningin aangaf dat fietsen juist heel gezond was, antwoordde de minister president dat andere vrouwen niet die verantwoordelijkheid hadden voor het welvaren van zovelen als hare majesteit, en wij moeten uw vriendelijk verzoeken van het voornemen om te gaan fietsen af ter zien.
Wilhelmina is tientallen jaren niet meer op de fiets gezien, pas in 1933 verbaasde ze iedereen toen zij in Katwijk op de fiets rondreed.
In 1896 werd in Zeist door een entrepreneur de Wilhelmina rijwielen fabriek opgericht, vernoemd naar de jonge koningin. De fabriek verhuisde in 1915 naar Amsterdam en later in 1929 naar Haarlem. In 1962 werd het opgeheven.
Voor reclame en op de balhoofd plaatjes voor op de fiets werd toen het portret van Wilhelmina kijkend naar links met hangend haar gebruikt. Na de inhuldiging van Wilhelmina in 1898 werd het beeldmerk gewijzigd. De staatsie foto van H.W. Wollrabe diende als voorbeeld, een borstbeeld van de koningin met opgestoken haar en diadeem.
Het portret van Wilhelmina verscheen later ook op o.a fietsbellen.
In 1998 schonk prinses Margriet de fiets gebruikt door koningin Wilhelmina aan fietsmuseum Velorama.
Informatie bronnen en aanbevolen websites over dit onderwerp:
Rijwiel.net
Zilverkamerzeist.nl
Share This Article